Mantelit

Hedelmällisyyttä, hyvää onnea, sydänterveyttä, syvä uni ja ihanteellinen paino – mantelien avulla!

Mantelit useissa eri pakkauskoissa, naposteluun ja ruuanlaittoon.

Pikkuruinen, kohdun muotoinen ravintojättiläinen, manteli, on jo kautta aikojen ollut arvostettu ruoka-aine. Se on myös yksi ensimmäisistä viljellyistä ruoka-aineista.
Muinaisina aikoina sitä pidettiin afrodisiakkina (eli rakkauden tunnetta ja seksuaalisuutta edistävänä), hedelmällisyyden ja hyvän onnen symbolina, mutta tänä päivänä myös lukuisat tieteelliset tutkimukset ovat osoittaneet manteleiden terveyttä edistävät jättivoimat. Mantelit sisältävät runsaasti proteiinia, kuitua, kalsiumia, magnesiumia, kaliumia, E- vitamiinia, biotiinia, fosforia, riboflaviinia, niasiinia, rautaa, antioksidantteja ja erilaisia fytokemikaaleja.

  • 90% manteleiden rasvasta on tyydyttymätöntä rasvaa, joka auttaa alentamaan huonoa LDL-kolesterolia.
  • Manteleiden foolihappo alentaa veren homokysteiinitasoja – korkeiden homokysteiinitasojen on uskottu aiheuttavan rasvan kertymistä verisuonten seinämiin, joten manteleiden nauttiminen voi ehkäistä sydän- ja verisuonitauteja.
  • Tutkimusten mukaan mantelit voivat ehkäistä syöpäriskiä sekä riskiä sairastua Alzheimerin tautiin tai muihin kroonisiin sairauksiin.
  • Mantelit alentavat stressiä, ahdistuneisuutta ja parantavat unen laatua, sillä ne sisältävät runsaasti tryptofaani-aminohappoa, jota keho ei voi tuottaa itse.Tryptofaania tarvitaan serotoniinihormonin tuotantoon ja serotoniini puolestaan tunnetaan niin sanottuna hyvänolon hormonina, joka säätelee tunteita ja unta, auttavat painonhallinnassa ja sydämen ja verenkieron terveenä pitämisessä.
  • Sydämen terve sykintä ilahtuu myös manteleista, sillä erityisesti niiden proteiini-,kuitu- kertatyydyttymättömät rasvahapot ja antioksidantit kuten E-vitamiini pitävät huolen sydän- ja verenkiertoelimistön terveydestä mm alentamalla veren haitallista LDL-kolesterolia.
  • Ihannepainokin on helpompi saavuttaa mantelien avulla! Vaikka mantelit ovat runsaasti energiaa sisältävä ruoka-aine, ja sellaisenaan naposteltuna pieni kourallinen päivittäin riittää, on niiden kylläisyydentunnetta edistävän proteiinin ja rasvojen todettu auttavan painonhallinnassa.
  • Lisäksi mantelit ja niistä tehdyt jauhot ovat gluteenittomia ja sisältävät vähemmän hiilihydraatteja kuin tavalliset jauhot, joten ne sopivat hyvin myös keliaakikoille ja vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattaville!
  • Manteleista ihastuvat myös kulinaristit ja terveysintoilijat, joiden suu napsaa herkullisille leivonnaisille... Kokeile vaikka upottaa viimeiset pakastemarjat ihanaan omena-marjamurupaistokseen tai piristä mieltäsi keväisen raikkaalla sitruskakulla, joista myös kehosi nauttii! Samalla saat ehkä lisää hyvää onnea, hedelmällisyyttä ja ainakin ison liudan terveyshyötyjä!