TOIMITUSAIKAMME ON POIKKEUKSELLISESTI 1-3 VIIKKOA
Rajaa tuotteita
Sulje rajatukset

Vastustuskyvyn parantaminen

Kirjoittanut Aino Mäkelä

Vastustuskyky eli immuniteetti tarkoittaa elimistön kykyä suojautua taudinaiheuttajilta. Sen tarkoituksena on pitää meidät terveinä sekä torjua ympäristöstä tulevia bakteereita ja viruksia.

Vastustuskyky on monen asian summa, mutta sen parantaminen ei ole vaikeaa. Vastustuskyvyn parantaminen onnistuu pienillä valinnoilla arjen keskellä: terveellinen ja monipuolinen ruokavalio, liikunta sekä riittävä lepo ovat oleellisia toimivan puolustusjärjestelmän kannalta.

Hyvä kunto ja ravinteikas ruokavalio sekä parantavat vastustuskykyä että ylläpitävät sitä. Esimerkiksi kalat, marjat, hedelmät ja täysjyväviljatuotteet lisäävät vastustuskykyä, kun taas alkoholi, sokeri ja valkoiset viljat heikentävät sitä. Myöskin liian raskas liikunta heikentää ihmisen puolustuskykyä. Terveellisellä ravinnolla ja riittävällä liikunnalla luot siis hyvän pohjan vastustuskyvylle.

Vastustuskykyyn on syytä kiinnittää huomiota erityisesti talvisin. Silloin auringonvalo vähenee sekä kylmyys ja kosteus lisääntyvät, mikä saa vastustuskyvyn koetukselle. Lisäksi tuoreiden kasvisten saanti on vaikeampaa, jolloin ruokavalio muuttuu helposti yksipuolisemmaksi. Pimeänä aikana myös mieli saattaa olla tavallista enemmän maassa, jolloin vastustuskyky voi heiketä. Talvisin olisikin hyvä nauttia vitamiinilisiä esimerkiksi kapselien tai jauheen muodossa.

Vitamiinilisät parantavat vastustuskykyä

Vitamiinit ovat oleellisia vastustuskyvyn parantamisen kannalta. Vaikka söisitkin terveellisesti ja monipuolisesti, et välttämättä saa kaikkia tarvittavia vitamiineja ravinnosta. Silloin vitamiineja kannattaa syödä purkista.

Esimerkiksi C-, D- ja monivitamiinit edesauttavat normaalia vastustuskykyä. Näitä voi nauttia sekä kapseleina, liuoksena että jauheena ja ne on helppo lisätä osaksi omaa ruokavaliota. Varsinkin pimeinä vuodenaikoina, kun D-vitamiinia ei saada suoraan auringosta, olisi hyvä lisätä vitamiineja omaan arkeen. Myös erilaiset mausteet, kuten inkivääri ja kurkuma kohottavat vastustuskykyä.

Myös suoliston hyvinvointi vaikuttaa vastustuskykyyn

Suolisto on tärkeä osa immuunipuolustusjärjestelmää ja vahva vastustuskyky alkaa nimenomaan sieltä. Suolisto on elimistön suodatin, joka läpäisee kaikki ravintoaineet kehomme hyödynnettäväksi.

Suolistossa elää hyviä bakteereja, jotka estävät huonojen bakteerien pääsyn elimistöömme. Bakteeritasapainosta voi pitää huolta monipuolisella ruokavaliolla, syömällä erityisesti täysjyväviljatuotteita, kasviksia ja hedelmiä. Suoliston hyvinvointia voi myös edistää muilla tavoilla. Nauti esimerkiksi suolistoa hellivää kombuchaa tai hoida suolistoasi maitohappobakteerivalmisteilla. Maitohappobakteerit sopivat erityisesti matkan ajaksi tasapainottamaan suoliston bakteerikantaa.

Hygienia, uni ja stressi

Hyvä käsihygienia edistää normaalia vastustuskykyä. Etenkin flunssakaudella on syytä pestä käsiä usein. Liiallinen hygienia ei kuitenkaan kannata, sillä ylihygieenisyys heikentää vastustuskykyä. Tutkimusten mukaan maaperän bakteerit vahvistavat vastustuskykyämme, joten esimerkiksi pihatyöt, metsäretket, paljain jaloin käveleminen ja ruohikolla makoilu tekevät hyvää elimistöllemme.

Lisäksi riittävät yöunet vaikuttavat vastustuskykyyn. Akkusi latautuvat ja kehosi uudistuu nukkumisen aikana, jolloin vastustuskyky paranee. Myös mielialan on todettu vaikuttavan vastustuskyvyn tasoon ja stressi ja ahdistuneisuus heikentävät immuunijärjestelmää. Rentoutuneet ja iloiset ihmiset ovat muita vastustuskykyisempiä.

Tutustu laajaan valikoimaamme, josta löydät useita vastustuskykyä parantavia tuotteita!