Rajaa tuotteita
Sulje rajatukset

Ravitseva Detox

Kirjoittanut Aino Mäkelä

Jättikö joulun ja uudenvuoden juhlakausi kroppaasi tunkkaisen olon? 

Herkkuttelu ja siemailu on ihanaa ja sallittua, mutta pitkään jatkuneena tai liiallisessa määrin tuloksena voi olla muun muassa liikakiloja, tukkoisuutta, väsymystä, sameaa ihoa, turvotusta ja kaiken kaikkiaan vetämätöntä fiilistä.

Onneksi tahmea olo ei ole pysyvä tila, vaan se on mahdollista muuttaa simppelein valinnoin energiseksi, keveäksi ja raikkaaksi oloksi.

Se onnistuu, kun mässyttelyn ja raskaan ruoan (ja juoman!) korvaa elimistöä uudistavilla toimilla. Sen ei tarvitse tarkoittaa paastoa, kitukaloreita tai syömisen ilosta tinkimistä, vaan sellaisten valintojen tekemistä, jotka kehon kuluttamisen ja kuormittamisen sijaan puhdistavat ja ravitsevat sitä.

Nyt kerron sinulle helpot vinkit, kuinka aloittaa vuosi 2017 kirjaimellisesti puhtaalta pöydältä. Kokeile edes viikko, ja huomaa positiiviset muutokset voinnissasi ja peilikuvassasi.


Anna kuonalle kyytiä näin:

Karsi ruokavaliostasi:
1. Runsaaasti prosessoitu ruoka (kuten einekset ja pikaruoka)
2. Lisätty sokeri
3. Höttöhiilarit
4. Keinomakeutusaineet
5. Energiajuomat, limut ja valmismehut
6. Kofeiini ja alkoholi (ja muut stimulantit)
7. Ruoansulatukselle raskas ruoka (kuten liha ja maito)
8. Mahdolliset yliherkkyyttä aiheuttavat ruoka-aineet (kuten gluteeni)
9. Turhat lisäaineet
10. Paistettu ja käristetty ruoka


Ota tilalle nämä:
1. Raakoja kasviksia, marjoja ja hedelmiä
2. Luomua ja lähiruokaa
3. Helposti sulavaa ruokaa (kuten sosekeitot ja smoothiet)
4. Vihreää kaikissa muodoissa (lehtivihannekset ja vihermehut)
5. Elävää ravintoa (kuten ituja ja hapankaalta)
6. Puhdasta vettä
7. Yrttiteetä (esim. detox-tee tai ruoansulatustee)
8. Lempeästi kypsennetty ruoka
9. Yrttejä, inkivääriä, sipuleita ja kaaleja
10. Puhdistumista vauhdittavia lisäravinteita (esim. chlorella)


Ruoka- ja juomistottumuksia muuttamalla pääsee jo pitkälle, mutta lisätehoa kannattaa ottaa vielä näistä:
1. Hidas syöminen ja pureskelu
2. Stressin vähentäminen
3. Uni ja lepo
4. Raitis ilma
5. Kehonhuolto
6. Kemikaalikuorman vähentäminen (esimerkiksi luonnonkosmetiikka)
7. Energiasyöppöjen välttäminen (kuten raskaat ihmissuhteet ja turruttava some)


Tällä tavalla toteutettu puhdistujakso on sopivan lempeä, mutta kuitenkin tehokas ja täysin mahdollinen toteuttaa arjen keskellä. Suosittelen, että pidät uudistavia puhdistusjaksoja säännöllisesti, esim. kaksi kertaa vuodessa; lämpimään vuodenaikaan kevyttä raakaruokaa suosien ja näin talvella myös kehoa lämmittäviä ruokia nauttien.

Jos haluat tehdä puhdistuksen selkeillä toimintaohjeilla ja resepteillä, kannattaa tarttua Ravitseva Detox -puhdistuskuuriin. 15 päivän ohjelma opastaa sinut askel askeleelta puhtaampaan elämäntapaan selkeästi ja asiantuntevasti. Opit käyttämään laadukkaita energia- ja ravinnelähteitä sekä saat sellaiset työkalut kokonaisvaltaisen puhdistumisen tueksi, joista on sinulle hyötyä myös 15 päivän puhdistusjakson jälkeen.

Ravitseva Detox -puhdistuskuurin löydät Fitnessfirstin verkkokaupasta.

---

Artikkelin on kirjoittanut hyvinvointi- ja ravintovalmentaja Leeni Viio - tutustu myös Leenin Taltuta Makeanhimo -verkkokurssiin, jonka avulla pääset pysyvästi eroon makeanhimostasi!