Rajaa tuotteita
Sulje rajatukset

Ketogeeninen ruokavalio

Kirjoittanut Aino Mäkelä

Tänä päivänä varmasti jokainen on jossain vaiheessa kuullut sanan “ketogeeninen ruokavalio” ja varmasti yhä useamman tuttavapiiristä löytyy joku innokas “ketoilija”. Ketogeenistä ruokavaliota voi toteuttaa monella erilaisella tyylillä, mutta idea on aina sama: keho pyritään saamaan ketoosiin eli aineenvaihdunnan tilaan, jossa elimistö käyttää energiakseen glukoosin sijaan keto-aineita.

Ketogeeniseen ruokavalioon ja sen tukemiseen sopivia tuotteita löydät TÄÄLTÄ.

Vaikka ketogeeninen ruokavalio onkin noussut ihmisten tietoisuuteen kunnolla todellisena trendiruokavaliona vasta viime vuosien aikana, on sillä vuosikymmeniä pitkät juuret terapeuttisena ruokavaliona. Ketogeeninen ruokavalio on siis fiksusti toteutettuna turvallinen ja tehokas tapa edistää omaa terveyttä ja hyvinvointia.

Mikä ihmeen ketogeeninen?

Ketogeenisessä ruokavaliossa pyritään ketoosiin, jossa elimistö käyttää pääasiassa energiakseen keto-aineita. Päästäkseen ketoosiin henkilön tulee rajoittaa hiilihydraattien saanti ruokavaliossaan alle 50 grammaan vuorokaudessa. Ketogeeninen ruokavalio koostuu pääasiassa rasvasta 70-75%, kohtuullisesti proteiinista 20-25% ja rajoitetusti hiilihydraateista 5-10%.

Elimistö alkaa siirtymään ketoosiin 3-4 päivän hiilihydraattirajoitteisen päivän jälkeen, kun elimistön glukoosivarastot on käytetty loppuun. Tällöin elimistön on käytettävä energiakseen rasvaa ja keto-aineita, joita maksa valmistaa rasvoista. Ketoosia voi vauhdittaa ja tukea nauttimalla MCT-öljyä tai kapryylihappoa, joka on kookosöljyn ketogeenisin osa. Näihin rasvanlähteisiin ketoilijan kannattaakin tutustua!

Runsas rasvan syöminen lisää kylläisyyden tunnetta ja tehostaa rasva-aineenvaihduntaa. Rajoitettu hiilihydraattien saanti puolestaan laskee insuliinin tuotantoa, jolloin myös verensokeri laskee ja elimistö alkaa purkamaan rasva-varastojaan niiden kasvattamisen sijaan. Rasvoista yleensä ensimmäisenä elimistö hyödyntää sisäelinten ympärillä olevan terveydelle haitallisen viskeraalisen rasvan.

Ketogeenisen ruokavalion tutkitut hyödyt

  • Tehokas menetelmä erityisesti lyhytaikaisessa painonpudotuksessa

  • Tehokas menetelmä epilepsian hoidossa

  • Voi pienentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin

  • Voi pienentää riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen ja voi auttaa sen hoitamisessa

  • Voi auttaa joillakin ihmisillä aknen hoidossa

  • Voi auttaa syövän liitännäishoidossa

  • Voi auttaa munasarjojen monirakkulaoireyhtymän hoidossa

  • Voi auttaa degeneratiivisten neurologisten sairauksien (kuten Alzheimerin ja Parkinsonin taudin) hoidossa