Rajaa tuotteita
Sulje rajatukset

Elintärkeä B12-vitamiini

Kirjoittanut Aino Mäkelä

B-ryhmän vitamiinit on tärkeitä aivojen toiminnalle ja vesiliukoisina niitä onkin saatava säännöllisesti ravinnosta. Niistä monimutkaisin ja vaikein saada imeytymään kehon käyttöön on B12-vitamiini, joka on tärkeä erityisesti valko- ja punasolujen muodostumiseen sekä hermoston ja muistin toiminnan kannalta. 

B12-vitamiinia saadaan parhaiten eläinkunnan tuotteista, joten jokaisen vegaanin tulisikin huolehtia sen saannista heti vegaaniksi ryhtymisestään alkaen. Sen puutos voi aiheuttaa elimistössä vakavia, pysyviäkin oireita, mutta onneksi puutostilan korjaamisella useimmat oireet on helppo saada kuriin.

Oireita B12-vitamiinin puutoksesta ovat muun muassa:

  • väsymys
  • muistiongelmat ja hermostovauriot
  • raajojen pistely, kihelmöinti ja puutuminen
  • mielialojen vaihtelut
  • uupumus ja univaikeudet

B12-vitamiinitasojen ollessa alhaiset kehon homokysteiinipitoisuus usein nousee, mikä aiheuttaa vaurioita hermostolle ja verisuonille sekä voi olla yhteydessä myös suurempaan sydän- ja verisuonitautiriskiin. Nämä muutokset eivät tapahdu hetkessä, vaan vuosikymmenten kuluessa.
 
B12-vitamiinin imeytyminen heikkenee ikääntyessä ja se voikin olla osallinen osaan vanhuuden oireisiin, kuten muistihäiriöihin sekä aivojen ja hermoston heikentyneeseen toimintaan. Vegaanisen ja kasvisruokavalion lisäksi B12-vitamiinipuutosta voi aiheuttaa myös suolisto- ja imeytymisongelmat, anemia, raskaus, imetys, stressi, fyysinen rasitus, laihdutus ja runsas alkoholinkäyttö. Myös jotkin lääkkeet heikentävät B12-vitamiinin imeytymistä.
B12-vitamiinia saat parhaiten eläinperäisestä ravinnosta kuten lihasta, maksasta, kananmunista sekä kalasta ja sitä on lisätty useisiin kasviperäisiin maitoihin, kuten kaura- ja riisimaitoihin. Erityisesti vegaaniruokavaliota noudattavien on kuitenkin hyvä turvata B12-vitamiinin saantinsa hyvin imeytyvän ravintolisän avulla.